Vanliga Frågor

 

 

När måste man boka en flyttstädning?

 

Svar: Gärna så fort du vet när du ska flytta. Vid månadsskiften är det många tillträden som sker. Annars räcker det med cirka två veckor.

 

 

Kan jag avboka?

 

Svar: En flyttstädning ska avbokas minst en vecka innan uppdraget ska börja.

Fönsterputs eller annan städning tre dagar innan, annars debiterar vi 50% av kostnaden.

 

 

Har ni utrustning och material?

 

Svar: Material och utrustning ingår alltid. Vid regelbundna hemmastädningar kan det dock vara till en fördel om vi kan använda er dammsugare och mopp/ hink.

 

 

Hur sker betalningen?

 

Svar: Vi debiterar alltid mot faktura i efterskott. Via post eller e-post.

 

 

Tar ni uppdrag på helgerna?

 

Svar: Oftast så vill vi vila på helgerna, men ibland måste tex en flyttstädning ske då. Eftersom personalen enligt lag då ska ha mer betalt, så tar vi ut en extra avgift på 30%.

 

 

Lämnar ni garanti på era jobb?

 

Svar: Ja. Vi lämnar alltid garanti på våra jobb. Eventuella brister ska påpekas i anslutning till städtillfället. Vi åtgärdar det i samråd med er. Vid en flyttstädning är det Er köpare, dvs den nya ägaren som ska godkänna städningen. Vi vill helst att det ska ske i samband med överlåtelsen av bostaden. Om detta inte kan ske så ska eventuella klagomål framföras senast två dagar efter tillträdet.

 

 

Hur gör jag med nycklarna till min bostad?

 

Svar: Vid återkommande städningar kvitterar vi ut nycklar till ditt hem.

Vid en flyttstädning, vill vi gärna ha nycklarna senast två dagar innan,  de kan lämnas/ hämtas på aktuellt mäklarkontor.

I övrigt enligt överenskommelse vid bokningstillfället.

                            

 

Jag har larm hemma! Är det ett problem?

 

Svar: Det är inga problem. Vi har larmkoder och instruktioner till många av våra fasta kunder.

Vid flyttstädning vill vi att larmet ska vara frånkopplat! (Eftersom larmet oftast går via den fasta telefonin och den stängs av, brukar larmet inte fungera.)

 

 

Vad händer om ni råkar ha sönder något?

 

Svar: Om det skulle visa sig att skadan uppkommit genom oaktsamhet från vår sida står vi självklart för kostnaden. Visar det sig att skadan uppstått p g a fel eller brist på information från Er sida eller tredje part, så ansvarar vi inte för skadan. Skulle olyckan vara framme är vi försäkrade i IF Skadeförsäkring AB.

 

 

Kan jag utnyttja skatteavdraget ”rut”?

 

Svar: Ja. Kortfattat: Om du är privatperson, har en taxerad inkomst och äger din bostad kan du få ett direkt avdrag upp till 50%  på arbetskostnaden för städtjänster.. Vi ordnar avdraget år dig. Se länken till skatteverkets hemsida!